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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10285/9832

NII Resource type: Departmental Bulletin Paper
Title: ヘルスプロモーション実習における実習の場による学びの特徴
Other Titles: Characteristics of Learning Based on Different Facilities in Health Promotion Practice.
Authors: 小林, 真朝
大森, 純子
小野, 若菜子
三森, 寧子
麻原, きよみ
Keywords: 公衆衛生看護学
保健師
実習
ヘルスプロモーション
public health nursing
public health nurse
practice
health promotion
Shimei: 聖路加看護大学紀要
Issue: 39
Start page: 95
End page: 100
Issue Date: Mar-2013
Publisher: 聖路加看護大学
Abstract:  2011 年度から本学の地域看護実習は,2 週間を1 ヵ所の保健所・保健センター等で実習するAコース,前半1週間を自治体の敬老館または児童館,後半1 週間を保健所・保健センター等で実習するBコースと2 通りの実習方法を併用するヘルスプロモーション実習を導入した。  学生がそれぞれの実習方法でどのような学びを得ているのか,地域看護実習の目標の到達状況の評価の比較を行い,より効果的な実習内容・方法について検討した。「実習目標到達度の自己評価」では,21 項目中2 項目にA コースとB コースに有意差が生じていた。「実習における学び」の記述では,対象の捉え方や保健師活動など着目した点に両コースの特徴が表れていたが,実習目標すべてについて考察されており,目標に到達していることが確認できた。今後は,保健所・保健センターにおける実習に加えて,住民と直接接触できる,より地域の中に入り込んだ実習が有効な学びにつながることが示唆された。
Abstract-Alternative:  Starting from FY2011, the public health nursing practice has launched two kinds of health promotion educational practicums for comparison of effectiveness. The first was “A” course, a two week practical training at a public health center and the second was “B” course composed of one week of practical training at a municipal senior citizen center or children’s welfare facility and then one week at a public health center.  We reviewed more effective and practical methods of teaching and contents by inspecting what students were learning in their practical training and also evaluating how their goals for public health nursing practices were achieved.  There were significant differences in two out of 21 items between “A” and “B” courses regarding “Selfevaluation for Goals of Practical Training”. Written reports for“ Learning in Practical Training” pointed out how students from both courses coped with the situations and that they were able to closely observe how nurses ‘on the job’ practiced public health nursing. All the goals for practical trainings were reviewed and obtained.  As for the direction for training in the future, not only practice at public health centers but also practices, which incorporate local residents directly into this practical training were assessed to be an effective way forstudents to learn.
Bibliography: 厚生労働省(. 2007). 子ども虐待対応の手引きの改 正について, http://www.mhlw.go.jp/bunya/kodomo/ dv12/00.html.[ 2012.11.09]
厚生労働省(. 2012). 介護予防マニュアル(改訂版: 平成24 年3 月), http://www.mhlw.go.jp/topics/2009/ 05/tp0501-1.html.[ 2012.11.09]
鎌田久美子, 大場エミ, 岡島さおり, 他. (2011). 公 衆衛生看護学を体得できる実習のあり方. 保健の科学, 53(6), 398-404.
松本珠実, 森岡幸子. (2010). 保健師助産師看護師法 の改正と保健師教育の展望(7)「実習現場から期待す る保健師教育の展望」. 日本公衆衛生雑誌, 57(3), 214 -217.
岡島さおり, 横山美江, 佐伯和子, 他. (2011). 高度 専門職業人としての保健師を要請する公衆衛生看護学 実習モデルの構築. 保健師ジャーナル, 67(10), 886- 893.
横山美江, 松本珠実, 藤山明美, 他. (2012). 保健師 教育の質を保証する地域看護学実習モデルの構築:4 単位実習モデル. 保健師ジャーナル, 68(3), 226-234.
The kind of text : publisher
URI: http://hdl.handle.net/10285/9832
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4.総説・論説・報告・資料
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