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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10285/801

NII Resource type: Journal Article
Title: 第2子妊娠中から産後にかけての母親の第1子に対する気持ちとかかわりの変化 - 新しい家族を迎えるためのクラス参加前後に焦点をあてて -
Other Titles: Changes in Mother's Feelings and Behaviors toward First-Born Child
Focus on before and after the "Welcome, My New Family" Class.
Authors: 須藤, 宏恵
片岡, 弥恵子
Keywords: 経産婦
きょうだい
家族
両親
出産準備教育
Shimei: 聖路加看護学会誌
Volume: 11
Issue: 1
Start page: 19
End page: 28
Issue Date: 20-Jun-2007
ISSN: 13441922
Abstract: 目的:クラスに参加した母親を対象に,第1子への気持ち及びかかわりに焦点をあて,クラスの前後での変 化を記述することである。 方法:現在第2子を妊娠中の母親で,第1子が3歳児の3名を対象とし同意を得て半構成的面接を行った。 インタビュは,クラス1週間前, 1週間後,2ケ月後,産後1ケ月で行った。データ分析は,質的帰納的方 法であり,インタビュで得た内容を録音したデータを逐語的に起こし文章化し,それぞれのデータから母親 の気持ちを構成する要素を明確にした。 結果:クラスに参加した母親の第1子への気持ちの変化は,【第1子の赤ちゃん返り】,【第1子の第2子に 対する反応】,【妊娠・出産プロセスの伝達】,【家族で迎える出産】,【二人の子どもの育児】の5つのテーマ について語られていた。これらのテーマから表された気持ちは,クラスを通じて個別的な変化があった。A さんは,クラス後第1子が第2子の出産に立ち会うことを大切に考え,立ち会いができる病院を探し出し出 産した。また,第1子の赤ちゃん返りの意味を理解することで,第1子の反応に理解を示し受容していった。 Bさんは,第1子の第2子受容を促すために真撃に向き合い対応していた。しかし,産後に同時に二人の子 どもを育児していくことに対しては,第1子に妊娠前や妊娠中のような対応ができなくなる不安やプレッ シャーが持続した。Cさんは,妊娠期早い時期から第1子が第2子を受容できるように働きかけた。また, 第1子を疎外しないように第2子の出産に参加できるよう出産前後の環境を整えることで,産後に第1子が 第2子を受容できた達成感を味わった。 結論:母親たちは,クラスを通じて解決の糸口をつかむことにより,第1子とのかかわりにおける様々な不 安や悩みを軽減させ,第1子とよりよいかかわりを築きながら第2子を迎えられたことが示された。しかし, 母親は第2子出産後に,同時に二人の子どもを育児していく新たな不安やプレッシャーを抱くことも分かっ た。
Abstract-Alternative: Purpose: The purpose of this study was to describe expectant mothers' feelings and concerns about their first-born child before and after participating in the "Welcome, My New Family" class. Method: Three pregnant mothers, each with a 3 year-old first-born child, gave their consent to participate in this study. Data were collected using semi-structured interviews. Interviews were done a week before the class, a week after the class, two months after the class, and one month after childbirth. Results: Participants experienced changes in their feelings. Their feelings were described along following five topics: "regression by the first-born child", "reactions of the first-born child to second-born child", "processes of pregnancy/delivery", "presence of family members at delivery", "child care for two children". Mother A searched for the maternity hospital that allowed her first-born child to be present at delivery because she had thought it was important for the child. She developed more understanding about bringing the new baby home. Mother B, although she faced the future calmly and could cope with her first-born child, felt anxiety and pressure in continuing aneta- one care for her first-born child after birth of her second child. Mother C was confident that her first-born child would accept the new baby positively; as she let her first child spend a lot of time with her during her pregnancy. Conclusion: The results suggest that mothers developed greater awareness and reduced various anxieties and concerns about child-care through the class, and learned to maintain a good relationship with their first-born child. However, mothers continued to feel pressure and have anxiety focused on caring for two children at the same time.
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Rights: このPDFファイルは国立情報学研究所で電子化されたものです。
URI: http://hdl.handle.net/10285/801
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2.学術論文

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