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種類: Journal Article
タイトル: 看護大学が市民に開いた健康情報サービススポットの広報活動
タイトル別表記: Public Relations Activities of a Health Information Service Facility in a Nursing College.
著者: 菱沼, 典子
石川, 道子
高橋, 恵子
松本, 直子
鈴木, 久美
内田, 千佳子
金澤, 淳子
吉川, 菜穂子
川越, 博美
キーワード: 健康情報サービス
広報活動
地域連携
掲載誌: 聖路加看護学会誌
巻: 11
号: 1
開始ページ: 76
終了ページ: 82
発行年月日: 2007年6月20日
ISSN: 13441922
抄録: 目的:大学内に市民が立ち寄り活用できる健康情報サービススポットが開設されて3年目になる。この健康 情報サービススポットの広報活動が,利用者の増加に有用であったかどうかを検討し,今後の広報活動-の 示唆を得ることを目的に本研究を行った。 方法:調査対象期間は2004年4月~2006年12月であり,健康情報サービススポットの記録と,研究者間 での振り返りからデータを収集した。広報活動を時間軸に沿って整理し,来訪者数,リピーター,健康相談 者数,ならびに当該地域住民,当該自治体,看護職・司書等からの協力や連携等の問い合わせ件数の推移を 調べた。 結果:3年間の広報活動の内容は<知ってもらう宣伝>とく来てもらう催事>に大別され,<近所付き合い >から始め<町のキーパーソンとの連携>によって推進されていた。<知ってもらう宣伝>は,ポスターや チラシ,案内板や看板,地域の行事への参加,ホームページの活用で,イメージキャラクターを用い,サー ビス内容を選択して宣伝内容としていた。<来てもらう催事>はハーブティや抹茶のサービス,ランチタイ ムミニ健康講座・ミニコンサートの定期的催しであった。 健康情報サービススポットの最も重要な活動である健康相談の月平均利用者は,2004年31.7名から2006 年88.4名と増加し,2005年の相談者の12%がリピーターであった。宣伝媒体を受け入れている店舗数は 2006年現在,ポスター掲示が31件,カードの設置が10件で,自治体や自治体内の諸機関からの連携依頼 や専門職の見学もあった。 考察:これらの結果から,健康情報サービススポットの利用者が増え,その存在が広く知られてきているこ とが確認でき,広報活動は有用であったと考える。大学と地域との連携や,広報活動の中での健康情報サー ビスの実施について考察した。
抄録別表記: Purpose: A health information service facility, where people can stop by to get health information, was opened on a nursing college campus three years ago. The purpose of this study was to investigate the relation between the increase of people who use the facility and public relations (PR) activities carried out by the facility staff. Method: Data were collected from the record of visitors to the health information service facility and from the reports of the PR activities in the period between April 2004 and December 2006. PR activities were ordered along a timeline, and the change of the number of visitors and inquiries from external parties was studied. Result: PR activities for the three-year period were classified into two categories: "PR activities for public awareness" and "events to which people are invited", both of which were supported by "companionship with neighbors" and "cooperation with key persons in the community." "PR activities for public awareness" included transmission of information through special events, website, posters, and leaflets. "Events to which people are invited" included scheduled events such as free tea service and short lectures followed by a concert at lunchtime. The number of visitors for health consultation increased from 31.7 per month in 2004 to 88.4 per month in 2006. Also in 2005, 12% of visitors were repeat visitors. Nearby stores accepting promotion media for the facility also increased in number; now 31 stores display posters and 10 offer information cards. There were inquiries from local governments and a visit from professionals. Discussion: PR activities can be considered effective because the number of visitors has increased and the service facility has been better recognized among people.
参考文献: Archer, S. E.(1991).公衆衛生看護のマーケティング.Spadley, B. 相場幸代,野地有子監訳(1998).地域看護 活動の方法.129-141.医学書院.
菱沼典子,川越博美,松本直子,他(2005).看護大学から市民への健康情報の提供―聖路加健康ナビスポット「るかなぴ」の試み―.聖路加看護大学紀要.31.46-50.
村山洋史,春名めぐみ,村嶋幸代,他(2004).地域母子保健事業の継続と発展の要因.日本地域看護学会誌.6(2).55-61.
田口敦子,岡本玲子(2004).ヘルスプロモーションを推進する住民組織への保健師の支援過程の特長.日本地域看護学会誌.6(2).19-27
高橋恵子,菱沼典子,石川道子,他(2006).看護大学が市民に提供する健康相談における相談内容と利用者の傾向.聖路加看護学会誌.10(2).33.
和田恵美子(2006).「闘病記文庫」は患者・医療者に何をもたらすか―健康情報棚プロジェクトの多職種協働活動を通して.情報管理.49(9).499-508.
権利情報: このPDFファイルは国立情報学研究所で電子化されたものです。
リンクURL: http://hdl.handle.net/10285/800
出現コレクション:11巻1号
4.総説・論説・報告・資料
聖路加健康ナビスポット:るかなび

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