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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10285/795

NII Resource type: Journal Article
Title: 子どもの健康にかかわる保健・看護・保育・教育・栄養管理職の感じる問題 首都圏の1地区における子どもの健康問題に関する学習・交流会から
Other Titles: Finding problems related to children's health in the area of public health, nursing, education and dietetics. - Outcomes from study meetings about children's health in a metropolitan city-
Authors: 平林, 優子
及川, 郁子
小野, 智美
眞鍋, 裕紀子
石井, 由美
岩辺, 京子
吉川, 久美子
大島, 千絵子
金子, 須美子
Keywords: 学習
交流会
地域
子どもの健康
子どもにかかわる専門職
Shimei: 聖路加看護学会誌
Volume: 11
Issue: 1
Start page: 125
End page: 132
Issue Date: 20-Jun-2007
ISSN: 13441922
Abstract: 2004年度から2005年度に聖路加看護大学21世紀COEプログラムの一貫として,7回の「子どもの健康 問題に関する学習・交流会」を実施した。この会は地域で子どもの健康にかかわる様々な立場の参加者が, 学習や交流を通して,共通理解を図り,支援の方向性を見出していくような,地域のひとつの資源となるよ うに企画されている。この7回の学習・交流会において子どもにかかわる専門職(看護・保健・保育・教育 ・栄養管理等)から示された,子どもや家族への支援上の困難には,以下のような5つのテーマが考えられた。 ①子どもや家族についての個別的な状況判断とその対応,②医療的行為-の責佳,③異なる分野(機関)間 の壇板,④子どもや周囲への情報提供,⑤地域の環境の問題,である。これらの結果から,地域の子どもの 健康問題の支援と連携のあり方について,次のような点が考えられた。①個々の問題状況の判断や対応につ いて,情報交換を行い,対応の仕方を共有する場をつくる,②病気の説明や子どもの周囲-の情報提供のた めに,ガイドライン的な情報源の共有,③それぞれの活動の情報を交換できる場をもつ,④薬剤の管理や医 療的対応については地域の医療・保健機関,集団生活の場でさらに連携を検討する,⑤家族を交えて連携の 仕方,対応の仕方を現実的に考える,⑥相互の連携のあり方を交流を通して見出していく。
Abstract-Alternative: Between April 2004 and March 2006, we conducted seven study meetings on children's health problems under the auspices of the St. Luke's College of Nursing 21st century COE Program. These meetings were designed with the aim of bringing together community members involved in children's health in different ways to achieve mutual understanding and initiate support action through studying together and exchanging ideas. Over the course of the seven study meetings, the following five were raised by child-related professionals (nurses, health workers, childcare workers, educators, nutritionists, etc.) as issues in providing support for children and their families. (1) Individual case assessment and response to children and their families, (2) Responsibility for medical activity, (3) Barriers between different professions or institutions, (4) Providing information to children and people surrounding them, (5) Local environmental problems. As a result, the following measures were proposed to provide support for the health problems of local children and ensure collaboration. (l)Exchange information on the assessment of and response to individual problems, and create a place to share methods of dealing with situations, (2) Share sources of information such as guidelines to provide information and explanations of illnesses to people surrounding the children, (3) Have a place where information about each activity can be exchanged, (4) Investigate ways in which local medical, health and residential facilities can cooperate even more closely in medication management and medical care, (5) Think of realistic ways for collaboration and responses involving families, (6) Work out ways of mutual cooperation through interchange.
Bibliography: 伊藤正利,長谷部みさ,田中敦子(2002).心身障害児および慢性疾患息児における教育・医療・保健・福祉の連携―教職員へのアンケート調査から―.小児保健研究.61(3).436-439.
Komatsu, H.(2004).Center of Excellence Program People-centered initiative in health care and health promotion.Japan Jornal of Nursing Science.1(1).65-68.
宮本明正監修(2004).EBMに基づいた患者と医療スタッフのパートナーシップのための嘱息診療ガイドライン2004(小児編).
及川郁子,平林優子,石井由美,他(2006).子どもの在宅ケアのための組織的プログラムの開発―東京―.平成14年度~平成17年度科学研究費補助金(基盤研究B研究成果報告書).191-196.
田中克子,上原優子,新平鎮博,他(2002).IDDM患者に対する医療関係者・家族・友人等の態度に関する調査.小児保健研究.57(4).558-564.
Rights: このPDFファイルは国立情報学研究所で電子化されたものです。
URI: http://hdl.handle.net/10285/795
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4.総説・論説・報告・資料
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