DSpace
   聖路加国際大学図書館 聖路加国際大学   

SLIU Repository >
聖路加看護学会誌 >
11巻1号 >

この研究成果の引用には次のURIを利用してください。: http://hdl.handle.net/10285/776

種類: Journal Article
タイトル: 新人看護師のリアリティショックを和らげるための看護基礎教育プログラム:実践研究文献レビュー
タイトル別表記: Educational Programs Moderating the Reality Shock of Graduating Nurses Before Graduation
Literature Review.
著者: 後藤, 桂子
松谷, 美和子
平林, 優子
桃井, 雅子
村上, 好恵
佐居, 由美
松﨑, 直子
高屋, 尚子
飯田, 正子
寺田, 麻子
西野, 理英
佐藤, エキ子
井部, 俊子
キーワード: 新人看護師
リアリティショック
看護基礎教育
教育プログラム
文献レビュー
掲載誌: 聖路加看護学会誌
巻: 11
号: 1
開始ページ: 45
終了ページ: 52
発行年月日: 2007年6月20日
ISSN: 13441922
抄録: 看護基礎教育を終えて新卒看護師として臨床実践の場に就いた新人看護師は,多くの困難な経験を通して 学生から看護師へと移行していく。この移行期の大変さは,就職後数ヶ月以内に多くの看護師が経験する といわれるリアリティショックということばで知られている。この移行体験を容易で前向きなものとする には,基礎教育において何ができるかを探ることを目的に,CINAHLにて,graduate nurseの下位にある new graduate nurse,さらにその下位のeducationに関する英語文献86件を抽出し,看護基礎教育プログ ラムの実践的研究についての論文18件を対象として検討を行った。 移行体験の焦点は,技術的技能を含む能力面と,役割や社会化を含む概念面に分けられた。検討した文献 の大部分は,施設における新卒看護師を対象としているプログラムであった。大学の学部最終学年を対象と して行った施設主導のプログラムは2件あった。いずれも長期間にわたり,臨床現場で学生がプリセプター と行動を共にするものであった。これは,単位取得に結びつかない代わりに時間給を受け取るというかたち で実施されていた。 さらに,新卒看護師もしくは看護学生の能力や様態を測定するためのいくつかの有用な測定用具をまとめ た。これらは,信頼性および妥当性の面よりも,どのような内容を評価しようとしているかという視点が重 要で参考になると考えられた。実際に使用した結果では,その測定結果がよりポジティブであるほど,新卒 看護師の移行体験が容易であるということを示していた。今後,看護の基礎教育の中で,臨床で働くことを 望む学生が看護師への移行体験を比較的容易なものとすることができるように,基礎教育課程におけるプロ グラムを開発するために有用であると考える見解を整理した。
抄録別表記: We reviewed 16 research papers concerning educational programs to promote smooth transition of new graduates to their roles as a registered nurse. Most of the papers were focused on orientation programs and preceptorship. There were only two papers concerning educational programs conducted by a university, and neither of the programs was meant for degree credit. In these programs, students could work with their preceptors in the clinical setting for different lengths of time. From our review we identified several measures to assess students' competency including critical thinking, and their grasp of concepts including role concepts and values. Additionally, we collected the information on assessment instruments that might be useful for development of a program to assist students' transition to the realities of being an employed registered nurse.
参考文献: Almada, Pam., et al.(2004).Improving the retention rate of newly graduated nurses.Journal of Nurses in Staff development.20(6)268-73.
Beecroft, p., et al.(2001).RN internship:Outcomes of a one-year pilot program Journal of Nursing Aduministration .31(12).575-582.
Clare, J. & Van-Loon, A.(2003).Best practice.principles for the transition from student to registered nurse.Collegan.10(4)25-31.
Cooper, H.(1998).Synthesizing research: A guide for literature reviews(3rd ed.)SAGE Publications.
Dolan, G.(2003).Assessing student nurse clinical competency: Will we ever get it right.Jornal of Clinical Nursing .128.132-41.
Ellerton, M. & Gregor, F.(2003).A Study of trasition:The new gradute at 3 months.Journal of Continuing Education in Nursing.4(3).103-7.
Godinez, G., et al(1999).Role transition from graduate to staff nurse:a qualitative analysis.Journal for Nurses in Staff Development.15(3).97-110.
Goh, K. & Watt, E.(2003).From dependent on to dependent on:The experience of transition from student to registered nurse in a private hospital gradute program Australion Joural of Advanced Nursing.21(1).14-20.
Greene, M. T. & Puetzer, M.(2002)The value of mentoring:A strategic approach to retention and recruitment.Journal of Nursing Care Quality 17(1).63-70.
Keller, J. L., et al.(2006).“Pearls and Pitfalls of new graduate scademic residency program.Journal of Nursing Administration.36(12).589-598.
Kramer, M(1974).Reality shock(why nursing leave nursing).St.Louis:C. V. Mosby Company.
Koh, L. C.(2002).The perceptions of nursing students of practice-based teaching. Nurse Education in Prastice.21(1).35-43.
Kirkpatrick, H., et al.(1991).Acollaborative model for the clinical education of baccalaureate nuraing students.Journal of Advanced Nursing.16.(1):101-7.
Lofmark, A. & Thorell-Eksrand, I.(2000).Evaluation by nurses and students of a new assessment from for clinical nursing education.Scandinavian Journal of Caring Sciences.14(2).89-96.
Nelson, D., et al.(2004).Using a mentorship program to recruit and retain student nurses.Journal of Nursing Administation.34(12).551-553.
Olson, R. K., et al.(2001).The nursing student residency program:A model for a seamless transition from nursing student to RN.Journal of Nuraing Aduministation.31(1).40-8.
Ross, H. & Clifford, K.(2002).Research a catalyst for change :The transition from student to registered nurse.Journal of Clinical Nursing .11(49).545-53.
Santucci, J.(2004).Facilitating the transition into nursing practice:Concepts and stratrgies for mentoring new graduates.Journal of Nurses in Staff Development.20(6).274-84.
Watson, R., et al.(2002).Research in brief Assessing clinical competence in student nurse.Journal of Clinical Nursing .11(4).554-5.
権利情報: このPDFファイルは国立情報学研究所で電子化されたものです。
リンクURL: http://hdl.handle.net/10285/776
出現コレクション:11巻1号
4.総説・論説・報告・資料
4.総説・論説・報告・資料
4.総説・論説・報告・資料
2.学術論文

このアイテムのファイル:

ファイル 記述 サイズフォーマット
KJ00005059525.pdf860.15 kBAdobe PDF見る/開く

このリポジトリに保管されているアイテムは、他に指定されている場合を除き、著作権により保護されています。

 

Valid XHTML 1.0! Powered by DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - このリポジトリへのご意見をお寄せください