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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10285/5840

NII Resource type: Journal Article
Title: 看護基礎教育と看護実践とのギャップを縮める 「総合実習(チームチャレンジ)」の評価 ―看護学生の実習記録の分析―
Other Titles: Evaluation of the Integrated Nursing Practice “Team Challenge” : Bridging the Gap Between Theory and Practice ―Analysis of Training Records of Students―
Authors: 奥, 裕美
松谷, 美和子
佐居, 由美
大久保, 暢子
安ヶ平, 伸枝
佐竹, 澄子
中村, 綾子
伊東, 美奈子
堀, 成美
井部, 俊子
西野, 理英
高井, 今日子
寺田, 麻子
岩崎, 寿賀子
石本, 亜希子
Keywords: 看護基礎教育
総合実習
リアリティショック
実習記録
senior nursing students
integrated nursiing practice
reality shock
training records
Shimei: 聖路加看護学会誌
Volume: 14
Issue: 1
Start page: 17
End page: 25
Issue Date: 10-Mar-2010
Publisher: 聖路加看護学会
Abstract: 【目的】看護基礎教育課程で習得した看護実践能力と,臨床で求められる能力とのギャップを縮める実習のあり方を探るため,臨床実践により近い実習形態をとる総合実習「チームチャレンジ」を行った。本研究の目的は,学生の実習記録から学習内容を分析し実習目標の達成を評価することである。 【方法】実習を経験したA看護大学4年生5名の実習記録から,1)時系列に学びの内容を抽出し,学生の実習のプロセスを実習目標の4つの視点から分析し,2)看護技術の経験を実習前後で比較した。本研究はA大学研究倫理審査委員会の承認を得て行った。 【結果】1)①対象把握の視点:学生はカルテからの情報収集を行う段階から,看護師や患者本人からも患者に関する情報を得ることができるように変化していた。②最適健康状態への実践の視点:予防的関与の必要性を感じる段階から,予測外の状態の変化に合わせて行動できるように変化していた。③メンバーの一員としての視点:情報交換の重要性を認識する段階から,情報の取捨選択を行った上で実際に相手に伝えることの難しさに気づくことができるようになっていた。④役割の把握と機能の発揮の視点:1人の患者から, 複数の患者のスケジュールを把握し,さらに計画を適宜修正し,看護を実践することの必要性を認識していた。2)看護技術の経験項目は全体的に増加しており,特に診療の補助業務に関わる項目では,少なくとも見学し,援助があれば行うことができるようになった項目が増加していた。 【考察】学生は,臨床看護師の支援を受けながら,医療チームの中にある自分を意識し,複数の患者を受け持ちながら個々の患者の最適健康状態に向かって看護技術を活用し,チームの中で看護実践を行うことが出来たと認識しており,実習目標に適った実習が行われていることが推察された。
Abstract-Alternative: 【Purpose】 In order to explore the clinical practice which bridges the gap between theory and practice of senior nursing student, comprehensive clinical practice called ‘team challenge’ was performed. The purpose of this study is to analyze the contents of study from students’ practice records, and to evaluate achievement of a practice aim. 【Method】 From practice record of five seniors in A nursing college who experienced practice, 1)the contents of learning was extracted to the time series and the process of a student’s practice was analyzed from four viewpoints of the practice aim, 2)amount of technical experiences were compared at before and after the practice. This study has obtained the approval of research ethics screening committee of A college. 【Result】 1)① Understanding patients:Students were depending on patients’ charts and textbooks for gathering information, then they gradually acquired those from clinical nurses and patients themselves. ② Practice to the optimal health condition of patients: Students were perceiving the necessity of participating preventively and gradually they could act in accordance with the change of patients’ unexpected condition. ③ As one of the members of a team: The importance of information exchange has been recognized in the beginning, students gradually found the difficulty of actually telling, selecting meaningful information to team members. ④ Exertion of a role and a function: The students were able to increase the number of charge patients gradually, then they also recognized that their action plan had to be corrected timely in accordance with a clinical situation. 2)On the whole, students’experience of nursing/medical techniques were increased especially in medical examination, students could at least observe and could be performed when support was given. 【Discussion】 Students were aware of themselves being inside of a medical team by receiving a clinical nurses’support. They were able to utilize their knowledge and technique toward patients’ optimal health condition, taking charge of two or more patients. Practice which suited the practice aim was performed.
Bibliography: Burton,R.R., Brown,J.S., & Fischer,G.(1984). Skiing as a Model of Instruction. B.Rogoff, & J. Lave,Everyday Cognition: Its Development in Social Context (139-150).Cambridge,MA and London:Harvard University Press.
松谷美和子他(2009).看護基礎教育と看護実践との ギャップを縮める「総合実習(チームチャレンジ)」 の評価―看護学生と看護師へのフォーカスグループイ ンタビューの分析―.聖路加看護学会誌,13(2),71-78.
日本看護協会(2009.6.16).2008年病院における看護 職員需給状況等調査結果速報.2009.8.12, 日本看護協会:http://www.nurse.or.jp/home/opinion/newsrelease/2009pdf/20090616-1.pdf
佐居由美他(2009).看護基礎教育と看護実践とのギャップを縮める総合実習の効果―看護学生から臨床看護師へ―.聖路加看護学会誌,13(1),24-32.
Rights: 03
The kind of text : publisher
URI: http://hdl.handle.net/10285/5840
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