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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10285/471

NII Resource type: Departmental Bulletin Paper
Title: 学際的チームアプローチによる米国ミシガン大学メディカルセンターを拠点とした在宅高齢者に関する上級看護実践研修報告
Other Titles: A Report: Advanced nursing practice training at University of Michigan Medical Center using an interdisciplinary team approach for elderly home care.
Authors: 亀井, 智子
中山, かおり
Keywords: 上級看護実践
老年看護学
老年学
学際的チームアプローチ
アウトリーチ活動
advanced nursing practice
gerontological nursing
gerontology
interdisciplinary team approach
outreach activities
Shimei: 聖路加看護大学紀要
Issue: 30
Start page: 74
End page: 80
Issue Date: 1-Mar-2004
ISSN: 02892863
Abstract: 米国ミシガン大学メディカルセンターターナー高齢者クリニックを拠点とした在宅高齢者への学際的チームアプロー チの方法,およびクリニック内,ならびにアウトリーチにおける上級看護実践について学ぶことを目的に,3週間の研 修プログラムを企画し,現地の協力により実施した。 高齢者への学際的チームアプローチを効果的に行うために重要な点は,医師―看護師―ソーシャルワーカー等を一つ のユニットとして各専門性と特性を理解して初診時からチームでアプローチすること,高齢者の健康問題に応じて適切 な職種がリーダーとなるダイナミックなチームであること,高齢者ケアに必要な情報を伝えるための共通言語をもち, コミュニケーション技術の向上に努めていること, IT : Information Technology の活用により大学内外において情報 を速やかに利用できるようにすること,チームで新しいことに挑戦する精神をもっこと,各専門職学生向けにチームア プローチを教育する合同プログラムを提供することなどがあげられた。 また,同拠点において高齢者のための上級看護実践に必要とされたのは,診断学・薬学・薬物処方の知識,高齢者に 関する包括的アセスメント能力,疾患の増悪予防のための健康管理能力,高齢者や家族とのパートナーシップにもとづ く問題解決のための卓越した看護実践能力であった。また,大学を離れて行う地域でのアウトリーチ活動においては, 高齢者ばかりでなく,看護職に対してより高度な専門性ある看護を自律して提供する能力,特にコンサルテーション能 力が必要とされていた。これらは,わが国の老人専門看護師(Certified Nurse Practitioner : CNS)が,今後活動の場 と役割の広がりを検討する際の示唆となり得ると考えられた。
Abstract-Alternative: A three-week training program has been planned and put into practice aiming to learn the interdisciplinary team approach method for the elderly at home, which has been carried out at Turner's geriatric clinic in University of Michigan Medical Center as a foothold. The program was designed to learn the advanced nursing practice in the clinic and outreach. For effective practice of the interdisciplinary team approach, it is important to make the approach as a team from the beginning of nursing care through mutual understanding of the specificity and characteristics as each specialist in the team consisted of doctors, nurses and social workers. Furthermore, an appropriate specialist for health problems of the elderly should be chosen as the team leader and most important points for practice of the program were as follows: to speak a common language to communicate with the elderly about information necessary for the care, to always make efforts to advance the communication technique, to realize a rapid utilization of the information by making good use of information technology in the university and its outside, to keep a team spirit for challenge to a new problem and to provide a joint program that allows learning of the team approach for each student in specialist course. For the advanced nursing practice of the elderly in Michigan, the following points were especially important, i.e., extensive knowledge as to pathognomy, pharmacology and drug prescription as well as comprehensive assessment ability for the elderly, health management ability to prevent a worsening of disease, and excellent nursing ability for resolution of problem based on partnership with the elderly and their family. For outreach activities in regional communities, advanced nursing is independently provided to each nurse as well as the elderly, especially the ability to make consultation is regarded as important. Thus, it was suggested that the problems above mentioned are very valuable for advancing the roles of Certified Nurse Specialists (CNS) in our country and the fields of their activities
Bibliography: 1) Williams BC, Remington T. Foulk M. Teaching interdisciplinary geriatrics team care. Acad Med, 77(9), 2002, 935.
2) 高齢者を支える学際的チームアプローチ推進ネットワーク http://www.m-net.or.jp/ [2003-11-25]
3) Rogers ME ; Nursing : To be or not to be. Nursing Outlook. 20, 1972, 42-46.
4) Ann B. Hamric, Judith A. Spoross, Charlene M. Hanson. Advanced Nursing Practice An Intergrative Approach. 2nd ed. 2000.
URI: http://hdl.handle.net/10285/471
Appears in Collections:30号
4.総説・論説・報告・資料

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