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種類: Departmental Bulletin Paper
タイトル: 看護教育における e-learning 展開の背景と評価方法:文献調査的アプローチによる
タイトル別表記: The background and the evaluation method of development of E-learning in domain of nursing education.
著者: 大迫, 哲也
豊増, 佳子
中山, 和弘
キーワード: e-learning
遠隔教育
CAI
評価方法
distance education
evaluation method
掲載誌: 聖路加看護大学紀要
号: 30
開始ページ: 24
終了ページ: 30
発行年月日: 2004年3月1日
ISSN: 02892863
抄録: 今回,聖路加看護大学においてe-learning 導入の可能性を検討するにあたって,その理念的枠組みを考察するために 文献調査を行った。e-learning 展開の背景としては,一つには遠隔教育の発展形態としての位置づけが,もう一つには CAI(Computer Assisted Instruction) の発展形態としての位置づけが可能であると考えられた。ここから,e-learning には2つの方向性,すなわち多くの人に教育の機会を提供する"普遍化"のベクトルと,主体的学習を実現する"個別 化"のベクトルが存在することが示唆された。次いでe-learning の評価方法として,看護教育の分野におけるe- learning と伝統的対面授業とでの比較研究では主として学習到達度評価と学生満足度調査が行われており,概して学習 到達度には両者に大きな差はないという結果が得られていることが分かった。一方,満足度に関しては調査や項目によっ て,e-learning の方が高い,あるいは低い,あるいは変わらない,などと様々な結果が出ていた。ただしこうした評価 の方法論的側面においては,無作為振り分けが困難であること,標本サイズが小さいため十分な検定力が得られていな いこと,測定用具の信頼性に関する検討の不足など,多くの限界の存在も指摘することができた。
抄録別表記: The utility of e-learning for Japanese nursing education, with its value of faculty-student interaction, quality clinical application and close supervision have been questioned. To examine the utility of introducing e-learning into St. Luke's College of Nursing, a literature review was conducted in order to explore the basic framework of e-learning. From the review it was evident that e-learning, which is the use of multimedia technologies and the internet to improve access to learning resources, had two dimensions. These two dimensions that supported e-learning were: distance education, which is learning at a distance outside the classroom and Computer Assisted Instruction (CAl), which is the use of learning programs on the computer. In addition two directions in e-learning were found; one as the vector of "generalization" which provides people a wide educational opportunity, and the other as the vector of "individualization" which promotes active learning. Finally e-learning evaluations were compared with traditional lecture type course evaluations in the field of nursing education. No major differences were found between academic achievement using e-learning and traditional lecture. However, student satisfaction was the main evaluation focus of learner achievement and various results were found depending on the investigation or item. Unfortunately, the methodological aspects of these evaluations had many limitations; random assignment was not possible, sample size was often too small to ensure the sufficient power, and the reliability of measurement tools was not established. Although the evaluations contained many methodological limitations, we will select from among the stronger models to guide our own evaluation activity.
参考文献: 1) 荒井蝶子, 伊藤まゆみ, 近藤誓子, 本山仁美, 廣田佳代, 樺沢一之, 看護系大学における円滑なる教育・研究体制について―研究課題「看護教育に望まれる遠隔教育及び通信制大学院の可能性について」.平成11年度日本看護系大学協議会事業活動報告書. 2000, 1-28.
2) 花岡正明, 中野泰志. インターネットを用いた遠隔教育. 臨床看護, 28(9), 2002, 1297-1304.
3) 島崎道子. eラーニングと看護への応用. 臨床看護. 28(9), 2002, 1386-1394.
4) 吉田文. アメリカ高等教育におけるeラーニング―日本への教訓. 東京. 東京電機大学出版局 2003, 243p.
5) 森川浩子, 野々村典子, 村中陽子. 看護CAIの動向と利用可能な教材の現状. 看護展望. 26(6), 2001, 68-75.
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11) Yucha C., Princen T. Insights Learned From Teaching Pathophysiology on the World Wide Web. Journal on Nursing Edication. 39(2). 2000, 68-72.
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13) Sole M. L., Lindquist M. Enhancing Tradutional, Televised and Videotaped Courses with Web-based Technologies: A Comparson of Student Satisfaction. Nursing Outlook. 49(3), 2001, 132-137.
14) Wharrad H. J., Kent C., Allcock N., Wood B. A Comparison of CAL with a Conventional Method of Delivery of Cell Biology to Undergraduate Nursing Students Using an Experimental Design. Nurse Education Today. 21, 2001, 579-588.
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16) Kennedy D. M. Dimensions of Distance: A Comparison of Classroom Education and Distance Education Nurse Education Today. 22, 2002, 409-416.
17) 先進学習基盤協議会(ALIC). eラーニング白書 2003/2004年度版. 東京. オーム社. 2003, 391p.
リンクURL: http://hdl.handle.net/10285/459
出現コレクション:30号
4.総説・論説・報告・資料

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