DSpace
   聖路加国際大学図書館 聖路加国際大学   

SLIU Repository >
聖路加看護大学紀要 >
29号 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10285/453

NII Resource type: Departmental Bulletin Paper
Title: 大学院修了生の動向:聖路加看護大学大学院1980-2000(大学院将来構想プロジェクト)
Other Titles: Experience of Graduates and Their Views about the Graduate School for the Future: St. Luke's College of Nursing Graduate School 1980~2000
Authors: 小澤, 道子
及川, 郁子
横山, 美樹
伊藤, 和弘
白木, 和夫
堀内, 成子
射場, 典子
有森, 直子
鈴木, 里利
Keywords: Educational System
Master's Graduaters and Doctoral Graduaters
Pathways
Questionnaire
St. Luke's College of Nursing Graduate School
人生航路
聖路加看護大学大学院
大学院教育制度
大学院修了生
動向調査
Shimei: 聖路加看護大学紀要
Issue: 29
Start page: 47
End page: 58
Issue Date: 1-Mar-2003
ISSN: 02892863
Abstract: 大学院開設20周年を迎え,20年間の大学院修了生の動向から本大学院の特性を探り,これから の大学院の方向性や指針に資することを目的とした。 対象は,第1回修士修了生から2001年修了の全数278名,第1回博士課程修了生からの21名で ある。2001年7月に郵送による質問紙調査を行った。質問紙の構成は,①大学院入学の動機と達 成度合,②看護職業人としての現在,③ 基礎教育からの将来へのpathways,④制度を含む大学院 への期待,⑤ 属性,などである。有効回収率:36.4% (104/286)。 その結果, ①修了生の約8割は,私的な進学で,職場復帰が保証された休職扱いや経済的な援助のある研修 扱いは2割であった。②進学の動機は,研究能力の向上・具体的な関心領域・テーマの追究・看護専門領域の能力の向 上・学習意欲の高まりなどが上位で,修了時に,9割以上がいずれの動機も達成できていた。 ③現在の仕事は,7割が教育関係,2割が臨床関係で,将来も就業継続を希望していた。 ④所属する国内学会は,修士生:4.9±2.3,博士生:6.9±3.9,最近5年間の筆頭論文件数は,修 士生:3.7±3.1(1-15),博士生:4.5±3.3(1-12)。 ⑤ 大学院に必要な制度は,9割以上が実践スペシャリストの講師,次いで社会人入学制度,昼夜 開講制,科目等履修制などである。 ⑥ 基礎教育終了後から将来への人生行路(pathways)は,多様なパターンに分類された。 以上,修了生自らが,生涯にわたってキャリア形成を積極的に展開し,大学院での学習を選び, 多様な生き方の広がりの中で,柔軟な学びやすい制度の導入を期待していた。大学院を中心とし た看護プロフェッショナルな研究・教育・実践の連関レベルの維持と向上が,社会的な評価を定 着させていくという循環的な関係を重視する大学院の方向性が示唆された。
Abstract-Alternative: St. Luke's College of Nursing Graduate School has celebrated its 20th anniversary. The objective of this study was describe characteristics of the graduates of the first 20 years and learn their ideas about graduate education in order to take them into consideration in our discussions of the future orientation and policies of the Graduate School. In July 2001 we mailed questionnaires to the 299 graduates (278 master's graduates and 21 doctoral graduates). Slightly more than one-third provided data for our study. The findings refer to both groups, with some detail presented for master and doctoral graduates separately. ・Of the graduates, 80% entered graduate school as private persons and 20% were taking official leave from their employers or receiving other support from them. ・Motivations for entering graduate school included: improvement of research ability, study in a field or theme of particular interest, improvement of ability in a special nursing field and motivation to learn more. More than 90% reported that these objectives were achieved. ・Their present occupations are : 70% in education-related positions; 20% in clinical settings. They wish to continue in their fields. ・Numbers of academic societies they were : master's, 4.9±2.3; doctoral, 6.9±3.9. All had written at least one research paper as first author in the last five years (master's, 3.7 ±3.1 (1~15); doctoral, 4.5±3.3 (1~12)). ・Graduates indicated their preferences for the future direction of this college in response to a set of questions that listed system, program and policy options for graduate education. 90% wanted more lectures and courses. from nurses in clinical practice. Among many other suggestions, in decreasing order of frequency, were: admission for working people, day and evening courses, programs of study organized on a course basis. ・Many patterns were seen as pathways from when they completed their basic nursing education to the future. Our conclusions: The graduates have high expectations for the Graduate School. They, themselves, wish to actively develop in their careers throughout their lives. They want the Graduate School to take into account the diversity in ways of life of professional nurses and allow students flexibility in their courses of study. With respect to graduate education in nursing, the committee sees that in future the Graduate School should focus more on the cyclic relationship among nursing research, education and practice. The Graduate School can become a focal point for maintaining and improving each and the linkage among them, there-by promoting its social and professional relevance.
Bibliography: 大学院開設20周年記念行事実行委員会編. 聖路加看護大学大学院開設20周年記念誌 2001
中央教育審議会. 大学の質の保証にかかわる新たなシステムの構築について・大学院における高度専門職業人育成について・法科大学院の設置基準について(答申) 2002.
香春知永, 横山美樹. 聖路加看護大学学部卒業生の大学院進学に関する動向調査. 聖路加看護大学紀要. 21, 1995, 50-56.
御茶ノ水女子大学. 卒業生・修了生のライフコースと国立女子大学の将来像に関する調査結果報告 2001.
常葉惠子他. 聖路加看護大学大学院の現在:日本の看護系大学院①. Quality Nursing 6(1) 2000, 4-64.
URI: http://hdl.handle.net/10285/453
Appears in Collections:29号
4.総説・論説・報告・資料
4.総説・論説・報告・資料
4.総説・論説・報告・資料
4.総説・論説・報告・資料

Files in This Item:

File Description SizeFormat
02892863029047.pdf771.31 kBAdobe PDFView/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback