DSpace
   聖路加国際大学図書館 聖路加国際大学   

SLIU Repository >
聖路加看護学会誌 >
13巻2号 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10285/3484

NII Resource type: Journal Article
Title: 新人看護師への移行演習プログラムの改善とその評価 ―臨床の場を使っての演習と体験者の評価から―
Other Titles: Anticipating Professional Nursing Practice: The improvement and The Evaluation of a Bridge Program for Graduating Students ―From The Practice by Using The Clinical Place, and The Evaluation by The Experiment―
Authors: 平林, 優子
松谷, 美和子
高屋, 尚子
飯田, 正子
寺田, 麻子
西野, 理英
佐居, 由美
桃井, 雅子
卯野木, 健
佐藤, エキ子
井部, 俊子
Keywords: 看護基礎教育
与薬技術
多重課題
シナリオ演習
専門職への移行
basic education for nurses
techniques of administering medication
multi-tasking
scenario practice
a bridge to professional status
Shimei: 聖路加看護学会誌
Volume: 13
Issue: 2
Start page: 63
End page: 70
Issue Date: 31-Jul-2009
Publisher: 聖路加看護学会
Abstract: 筆者らは,看護大学と実習先の総合病院との協働により,学生がスムーズに専門職に移行できる実習や学 習方法を検討し,2006 年度より卒業前に臨床現場に近い環境で行う演習プログラムを開発し研究的に試行 している。2007 年度は,プログラム内容の改善と,病院の施設を利用したよりリアルな環境で,1. 与薬の 基本演習(基礎編),2. 多重課題演習(中級編),3. 多重課題演習(上級編)の演習を行った。本稿では, 2007 年度のプログラム参加学生による質問紙の回答および2006・2007 年度に本演習プログラムを受講した 新人看護師の面接により本演習の評価を行った。  2007 年度の参加者は5名であった。学生が認識した課題は,ネームバンドの確認,安全な与薬技術,点 滴の滴下数や残量の確認,複数患者への安全の配慮,患者の状態の観察と判断などであった。業務の優先順 位づけは,演習のステップを踏むにつれて可能になったが,学生にとっては大きな課題と認識された。複数 の患者に責任をもちつつ,自己の能力を判断し,適切な支援を求めることも必要な能力であることが認識さ れるようになった。  新人看護師としてインタビューを受けた本演習経験者は8名であった。臨床現場で必要となる時間調整, 予測されない出来事への対応,点滴の滴下の調整,指示の判断など,実習でもなかなか経験できない状況を 経験できること,その状況下で生じる自分の反応を認識できたことに本演習の意義を感じていた。また,基 礎教育でこのような実践的な演習が設定されることを希望していた。  本演習は,学生が安全な設定の中でも臨床に近い状況を経験し,自己の課題を見出し,対応能力を向上さ せるという意味で意義がある。基礎教育の中で,演習の成果を効果的に展開するには,演習内容の順序性や 自己学習の充実について検討する必要性が見出せた。
Abstract-Alternative: Working with a college of nursing and its general hospital training site, the authors studied the practical training and associated learning methods meant to assist students’ smooth transition into professional status. The trial bridge-program for prospective graduates started in 2006 and approximated clinical conditions. In 2007, the program contents were revised to provide: 1) practice in administering medication (basics), 2) practice in multi-tasking (intermediate), and 3) practice in multi-tasking (advanced). The program was conducted in the more realistic environment of hospital facilities. This study evaluates both the responses to questionnaires that were distributed to students in the program in 2007, and our interviews with novice nurses who were bridge-program participants in 2006 and 2007 . Five people participated in the 2007 program. Topics on the performance of basic nursing duties included name band verification; safe medication administration, verification of IV drip rate and the remaining quantity; safe care of multiple patients; and patient assessment. As the students progressed through the program they became able to recognize work priorities, and they understood the importance of this topic. They became able to assess their own capabilities when in charge of multiple patients and understood that it was important to know when to request appropriate support. We interviewed eight graduating students who had taken the program. They felt that there was meaning in being able to experience what they would otherwise not be able to experience easily even in practical training such as, necessary time management at clinical sites, responding to unanticipated events, preparing IV drips, and assessing instructions, as well as learning how they would react to these situations. They hoped that this kind of practical training could be included in the basic education. In this program, the significance lies in students experiencing practical training that approximates a clinical site, but takes place in a safe facility. They select their own issues and improve their response capacity. We learned that in basic education the successful achievement of program results depends on examination of the sequence of program contents and on improved opportunities for individual learning.
Bibliography: Childs, J., Sepples, S.(2006).Clinical teaching by simulation:Lessons learned from a complex patient care scenario. Nursing Education Perspectives ,27(3),154-159.
Comer, S.K.(2005).Patient care simulations:Role playing to enhance clinical understanding. Nursing Education Perspectives ,26(6),357-361.
稲垣美紀,土居洋子,西上あゆみ(2004).卒業直前の看護学部学生の看護技術自己トレーニング効果.大阪府立看護大学紀要,10(1),23-29.
平林優子,村上好恵,飯田正子(2007).実践力を育てる3つの演習(演習2)与薬の基本を学ぶ.看護展望,32(8),776-782.
厚生労働省(2003).看護基礎教育における技術教育のあり方に関する検討会報告書.
松谷美和子(2007).臨床-基礎教育の連携による学内演習の構築.看護展望,32(8),764-768.
松崎直子,佐居由美,桃井雅子(2007).実践力を育てる3つの演習(演習1)コミュニケーションスキルを磨こう.看護展望,32(8),769-775.
水田真由美(2004).新卒看護師の職場適応に関する研究-リアリティショックからの回復過程と回復を妨げる要因(2)-.日本看護科学学会誌,23(4),41-50.
水田真由美,他(2006).リアリティショック緩和のための卒業前技術トレーニングとストレスマネジメント教育の実施と評価.日本看護学教育学会誌,16(1),43-51.
桃井雅子,佐居由美,松崎直子(2008).新人看護師への移行演習プログラムの試行と評価(1)-コミュニケーション・スキル習得のための演習-.聖路加看護学会誌,12(2),41-49.
村上好恵,平林優子,飯田正子(2008).新人看護師への移行演習プログラムの試行と評価(2)-状況設定の中での与薬の基本演習-.聖路加看護学会誌,12(2).50-57.
佐居由美,他(2007).新卒看護師のリアリティショックの構造と教育プログラムの在り方.聖路加看護学会誌,11(1),100-108.
高屋尚子,寺田麻子,西野理英(2007).実践力を育てる3つの演習(演習3)多重課題への対応.看護展望,32(8),783-789.
岡田きょう子,他(2001).新卒採用者の就職前技術研修の有効性.日本看護学会論文集(看護管理).31,33-35.
寺田麻子,他(2008).新人看護師への移行演習プログラムの試行と評価(3)-多重課題シナリオによる演習-.聖路加看護学会誌,12(2),58-64.
The kind of text : publisher
URI: http://hdl.handle.net/10285/3484
Appears in Collections:13巻2号
4.総説・論説・報告・資料
4.総説・論説・報告・資料
4.総説・論説・報告・資料
4.総説・論説・報告・資料
4.総説・論説・報告・資料

Files in This Item:

File Description SizeFormat
gakkai13-2-2009038.pdf1.09 MBAdobe PDFView/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback