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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10285/3482

NII Resource type: Journal Article
Title: 「自分のからだを知ろう」プロジェクトの過程での CBPR の有用性の検討 ―人々の集まり方にcoalition の概念を用いて―
Other Titles: The Effectiveness of CBPR in The Process of “Knowing Our Body” Project ―Focusing on The Coalition of People―
Authors: 後藤, 桂子
菱沼, 典子
松谷, 美和子
大久保, 暢子
瀬戸山, 陽子
安ヶ平, 伸枝
岩辺, 京子
中山, 久子
佐居, 由美
有森, 直子
村松, 純子
田代, 順子
Keywords: コミュニティ
people-centered care
community-based participatory research
coalition
凝 集
協働
community
collaboration
Shimei: 聖路加看護学会誌
Volume: 13
Issue: 2
Start page: 45
End page: 52
Issue Date: 31-Jul-2009
Publisher: 聖路加看護学会
Abstract: 自分の健康に主体的である市民の育成を目指し,その基本となるからだに関する知識を子供に提供する ためのプログラムを開発した。それは,聖路加看護大学21 世紀COE プログラムのひとつであり,peoplecentered care であった。その教育プログラムの開発過程を,人々の集まり方の側面についてcoalition とい う概念を用いてcommunity-based participatory research(CBPR)という視点で振り返り,研究手法とし てのCBPR の有用性を検討した。核となる大学教員のはじめたプロジェクトが,人づてにネットワークと して広がり,そこに定期的会合,議事録作成,連絡方法が確立し,資金支援を受け,教育プログラムの作成 が進んだ。また,組織としてのシステムが定まったプロジェクトは,地域などへ対外的に活動をすることが でき,内部では役割分担も起こった。コミュニティとの関係は,はじめは,プロジェクト側の力が強いもの であったが,コミュニティと関わりながらその教育プログラムを精選し作成していく中で,コミュニティと の間で,エンパワーメントとコンピテンスが移動し,プロジェクト側も,コミュニティ側もともにキャパシ ティビルディングが起こった。ここにおいてCBPR のスタートとしてのコミュニティとの対等な関係がで きた。ここまではらせんモデルに示すcoalition である。これはCBPR の最初の段階であるコミュニティを 見つける段階に含まれる。われわれはこの段階を4 期に分けてとらえ,これがコミュニティのニーズを知り, コミュニティと対等な関係で協働していくうえで,とても重要であることを見出した。
Abstract-Alternative: The educational program for children has been developed in order to foster people to be active for their own health. This project was one of St. Luke’s College of Nursing 21st Century COE Program for last 5 years. This whole program aimed to the People-Centered Care. We discussed our process of developing and implementing the educational program through the Community-Based Participatory Research (CBPR) methods focusing on the coalition that shows how people get together to the common concerns. Our project had started with the core group of faculties in the nursing college, and expanded to community people through the network. On this expanding process, the project could get the regular meetings, the meeting records, the mailing list, and the financial support. This organized project could have contacts with the local communities, several kindergartens, and community people. At the same time several small groups had been organized in our project to implement our program in several communities, and to evaluate the program. The project members shared each role and got responsibility. The balance of empowerment and competence between each community and us had moved from the imbalance on each side to the equal balance. This equal balance is the starting point of the CBPR and before this the research project was struggling to identify the needs and capacity of the target community. This is very significant for community collaboration to have equal relationship in capacity building.
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URI: http://hdl.handle.net/10285/3482
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