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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10285/3477

NII Resource type: Journal Article
Title: 助産師に対するBreast Awareness 普及に向けた 教育プログラムの評価
Other Titles: Evaluation of The Program for Nurse-Midwives Promoting Breast Awareness
Authors: 大林, 薫
片岡, 弥恵子
鈴木, 久美
Keywords: breast cancer
midwife
continuing education
乳がん
助産師
継続教育
Shimei: 聖路加看護学会誌
Volume: 13
Issue: 2
Start page: 1
End page: 10
Issue Date: 31-Jul-2009
Publisher: 聖路加看護学会
Abstract: 【研究目的】本研究は,育児期の女性へ乳房ケアを提供している助産師を対象としたBreast Awareness 普 及に向けた教育プログラムを実施し,助産師の知識・態度・行動の変化から評価することを目的とした。 【研究方法】無記名式の質問紙を用い,プログラム前,プログラム直後,プログラム1ヶ月後の3時点の変 化を評価した。 【結果】当日の参加者は42 名であり,プログラム1ヶ月後までの有効回答は37 名であった(有効回収率 88.1%)。プログラム前の教育的活動では,「すべての育児期の女性に対して行っている」「必要時に行っている」 と回答した参加者は17 名(40.5%)であり,プログラム1ヶ月後では,「行った/行う予定である」と回答 した参加者が31 名(81.5%)と教育的活動を行う割合が増えていた。知識では,反復測定による一元配置分 散分析の結果,得点の主効果は有意であった(F = 81.634,p < 0.001)。また,多重比較の結果,プログラ ム直前から直後,1ヶ月後それぞれに得点の上昇があり,有意差が認められた(p < 0.001)。態度では,因 子分析により抽出された3つの因子それぞれの3時点における得点の有意な主効果は認められなかった。プ ログラム前に乳房自己検診を「1ヶ月に1回定期的に行っている」と回答した参加者は2名(4.8%)であり, また,乳がん検診においても,「1年に1回定期的に受けている」「2年に1回定期的に受けている」が6名 (14.3%)と少なく,助産師への教育の必要性も明らかとなったが,プログラム1ヶ月後の変化は認められな かった。 【結論】態度においては,プログラムの影響は認められなかったが,教育的活動,知識には影響が認められ, 教育プログラムの有効性が示唆された。また,助産分野と関連ある情報の追加,継続学習可能な媒体の作成, について再検討していくことが,プログラム修正への示唆として得られた。
Abstract-Alternative: This research aims to evaluate the change in midwife’s knowledge, attitude, and behaviors by implementing educational program for promotion of breast awareness to the midwives providing breast care to the women in the child-raising years. Using anonymous questionnaires made by the researcher, the change of three time points; just before and after the program, and one month after the program, was evaluated. Total number of attendance were 42 and valid responses by one-month-old were 37. (Valid collection rate: 88.1%)  Regarding the educational activity, 17 attendants (40.5%) answered before the program, “It is conducted to all the women in the child-raising years” or “It is conducted if necessary.” However, one month after, 31 attendants (81.5%) answered, “It was conducted or scheduled.” The ratio to conduct an educational activity was increased. Regarding the knowledge, resulting from one-way analysis of variance by repeated measure, main effect of score was significant. (F=81.634, p<0.001) Furthermore, resulting from multiple comparisons, each score from just before to after and from just after to one month after rose and significant difference was shown. (p<0.001) Regarding the attitude, by factor analysis, the scores of three time points of the each three factors extracted showed no significant main effect.  Before the program, two attendants (4.8%) answered “I conduct breast self-exam once a month.” And six attendants (14.3%) answered “I have breast cancer screening every year” “I have breast cancer screening every two years.” Although these answers reveal the necessity of education for midwives, no change was confirmed one month after the program.  In conclusion, the influence of this program was confirmed on the educational activities and the knowledge although it was not on the attitude. Therefore, the effectiveness of this educational program has been suggested. Furthermore, for improvements of the program, the review for addition of midwifery-related information and creation of the media enabling continued learning will be conducted.
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URI: http://hdl.handle.net/10285/3477
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2.学術論文

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