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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10285/330

NII Resource type: Departmental Bulletin Paper
Title: 看護教育におけるケアリング概念についての検討:メイヤロフの『ケアの本質』をてがかりに
Other Titles: The Concept of Caring Applied to Nursing Education -Based on Milton Mayeroff's Work-
Authors: 布佐, 真理子
羽山, 由美子
操, 華子
Keywords: ケアリング
ミルトン・メイヤロフ
学生-教員間の相互交流
看護教育
nursing education
caring
Milton Mayeroff
faculty-student interaction
Shimei: 聖路加看護大学紀要
Issue: 23
Start page: 15
End page: 21
Issue Date: 1-Mar-1997
ISSN: 02892863
Abstract:  ケアリングが看護実践ならびに看護教育の中核として位置づけられてきた背景と、その適用の方向性について、Mayeroff, M.の『ケアの本質』を手がかりに検討した。1980年代後半の米国の看護教育において、内容重視から相互交流を重視するというカリキュラム革命が起こった。この流れの中心に位置づけられたのが、ケアリングの概念であり、ケアに関するMayeroff, M.の考え方は、少なからずその流れに影響を与えてきている。彼によれば、相手が第一義的な存在であり、他者が成長してゆくことが関心の中心である。すなわち学生を個別的に知り、相手の反応を認識しながら教師としての自己の行動を正し、状況に適したやり方で、相手の持つ可能性が実現していくことに希望を持つということが看護教育においてそのケアリング概念を具現していくあり様である。看護学生がケアリングを育んでいく上で、教員はケアリングが発現するような相互交流の環境を学習活動の中で組織する役割を持つばかりでなく、ケアリングを伝えるロールモデルとしても存在するのである。
Abstract-Alternative: This paper is intended to explore the way to apply the concept of caring in nursing education.In particular, the authors examined the concept based on Mayeroff's work.During the past two decades in the United States, the "Curriculum Revolution" shifted the paradigm from a content-driven curriculum to one that emphasized transaction and interaction with caring as a core concept. M.Mayeroff asserts that the primacy of caring is to help the other grow.A teacher should know a student personally and adjust her/his behavior to response of the student.She/He can believe that the student will develop her/his potential.If faculty effectively, organized the curriculum to offer the environment of interaction students could learn caring as a nurse through their daily activities.Also a teacher is able to play a role model for caring.
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URI: http://hdl.handle.net/10285/330
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