DSpace
   聖路加国際大学図書館 聖路加国際大学   

SLIU Repository >
聖路加看護大学紀要 >
15号 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10285/210

NII Resource type: Departmental Bulletin Paper
Title: 本学学生が看護を学ぶことを決定した動機の実態
Other Titles: A Study of Students' Motivation for Selecting a Nursing Program.
Authors: 西郷, 淳子
岩井, 郁子
太田, 喜久子
操, 華子
Keywords: 看護学生
看護大学
実態調査
動機
入学
entering school
motivation
nursing students
school of nursing
survey
Shimei: 聖路加看護大学紀要
Issue: 15
Start page: 78
End page: 87
Issue Date: 1-Mar-1989
ISSN: 02892863
Abstract:  看護の学習をより効果的なものにしていくためには、学生の看護の選択動機が重要な鍵となってくる。つまり、学生達の持つ動機を大切にした、効果的な教授-学習活動を行うためには、どのような動機が存在しているのかを明らかにする必要がある。 そこで昭和58年度から63年度の6年間にわたる本学新入生330人の、看護を選択した動機を、アンケート調査結果から分析した。 回収率は100%で、自由記載回答から一要素一内容に細分化した動機を全回答件数802とし、それらは、大きく2つに分類された。一つは、外刺激動機であり全回答件数の27.2%を占め、その中には、体験、肉親が医療関係者である者、モデルへの同一視等が認められた。また他の一つの動機として、全回答件数の70.8%を占める内在動機がみとめられ、その中で多く認められた項目として、職業として看護を選んだもの、生き方、興味対象としての看護などが挙げられていた。このように、看護を学ぶ動機には多彩なものがあり、個人差があることが認められた。 さらに、この多彩な動機から、特に多くの学生の、看護を学ぶことを決定する事に大きくかかわる動機として、職業と人間に焦点があてられているということが明らかにされた。職業については、分類された項目の中で最も多くの学生から動機として挙げられ、全回答件数の30%、全回答者数の52.1%を占めていた。また、全体を通して見たとき、多頻度に挙げられた人間を焦点とした回答は、全回答件数の27%、全回答者数の57%を占めていた。 この結果より、本学学生の動機を育み、強化するためには広く人間について学ぶ事と、専門職業人として、ベースを支える知識、遂行するための技術、および価値観、倫理などの態度を形成していくための学びに関する教授-学習が重要であることが示唆された。
Abstract-Alternative: Students' initial motivation before entering school seems to be an important factor to study effectively for four years college life. The curriculum need to meet the need of each student for study. It is also necessary to estimate the individual's motivation at the beginning of college life. The porpose of this survey was to inquire into the motivation of students for studying nursing just after entering the college. During six years from 1983 to 1988, each student was asked to fill out questionnaire about reasons for selecting to learn nursing(as her career). Total number of students were 330 and all were women. The response rate was 100%. The questionnaire includes multiple choices of answers. Therefore, the total number of responses were 802. The content analysis of the questionnaire was conducted subsequwntly. As a result of content analysis, two major categories of motivation were found. One was external motivation(27.2%) and another was internal motivation(70.8%). If the students were motivated by external stimuli, e.g.having a modeled person in their life experience and in their surroundings, this case was categorized into external motivation. For the internal motivation;it was defined that the students were motivated from internal sources such as value, interest, and their thinking process to choose to study nursing as their occupation and career. The internal motivation were classified into two primary motivational factors. The first one was nursing as an occupational choice(30% of total number), and the second one was an interest in people as a central focus of nursing(27% of total number). The result suggests that learning about human nature broadly is as important for effective teaching-learning prossess as the attitude, skill and knowledge of professional nursing.
Bibliography: 波多野梗子:看護教育のめざすもの, 看護教育, 27:8, 473, 1986-7.
藤永保他編:新版心理学事典, 平凡社, 621, 1983.
小此木啓吾:モラトリアム人間の時代, 現代のエスプリ, 213, 91-116, 1985.
伊藤暁子他:看護学生の生活と看護教育に対する考え方, 看護実践の科学, 18-42, 1987.
馬場睦子他:第一回生の入学時の進路選択の動機と職業観に関する調査, 大阪府立看護短期大学紀要, 2:1, 69-77, 1980.
福崎哲:看護学科学生の“就学”に関する調査リポート-京都大学医療技術短期大学部の場合-, 看護展望, 10:13, 83-89, 1985.
藤原ヤスエ:看護学生の看護認識とその背景, 第9回日本看護学会教育分科会誌, 52-55, 1978.
永田忠夫:看護教員と看護学生の職業観のちがいについて, 愛知県立看護短期大学紀要, 14号, 65-75, 1982.
参考文献
岩田龍子:学生達が目を輝かすとき, 現代のエスプリ, 213, 166-181, 1985.
隅谷三喜男:現代の学生と大学, 現代のエスプリ, 213, 35-50, 1985.
東洋編:教育心理学講座1 教育の心理学的基礎, 朝倉書店, 1987.
永田忠夫:看護婦という職業を選択した要因について, 愛知県立看護短期大学紀要, 13号, 65-75, 1981.
永野重史, 依田明:教育心理学入門, 新曜社, 1986.
波多野梗子:看護教育のめざすもの, 看護教育, 27:8, 472-482, 1986-7.
藤永保他編:新版心理学事典, 平凡社, 620-624, 1983.
マズローA.H., 小口忠彦訳:人間性の心理学 モチベーションとパーソナリティ, 産業能率大学出版部, 1987.
メドニックS., ポリオH., ロフタスE., 八木冕訳:新訂教育心理学入門 学習, 岩波書店, 1980.
山下俊郎, 澤田慶輔:教育心理学, 光生社, 1973.
URI: http://hdl.handle.net/10285/210
Appears in Collections:15号

Files in This Item:

File Description SizeFormat
19990806163410000870008.pdf879.5 kBAdobe PDFView/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback