DSpace
   聖路加国際大学図書館 聖路加国際大学   

SLIU Repository >
聖路加国際大学紀要 >
Vol.6 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10285/13516

NII Resource type: Review Article
Title: 教育背景と看護実践能力との関連に関する文献検討: 自記式質問紙調査を用いた研究結果の質的統合
Other Titles: Effects of Educational Background on Nurse’s Competencies: An Integrated Literature Review
Authors: 小山田, 恭子
古山, 亜紀
Author-transcription: オヤマダ, キョウコ
フルヤマ, アキ
Keywords: Bachelor’s prepared nurse
Diploma’s prepared nurse
Nursing competency
Literature review
大卒看護師
専門卒看護師
看護実践能力
文献検討
Shimei: 聖路加国際大学紀要
Volume: 6
Start page: 17
End page: 25
Issue Date: 10-Mar-2020
Publisher: 聖路加国際大学
ISSN: 21891591
Abstract: 研究目的は1)専門卒看護師との比較における日本の大卒看護師の看護実践能力の特徴を記述し,教育背景と看護実践能力の関連性を把握すること,および2)調査対象とした研究論文で用いられていた研究手法の概要を記述することであり,医中誌Web 等を用いた文献検討を行った。2003~2017年に,(1)教育背景を独立変数,看護師の能力や患者アウトカムを従属変数とした研究である(2)相関関係や因果関係が検証されている(3)検出力が0.8以上と推定されることを抽出条件に文献を抽出し研究手法の概要と結果を質的に統合した。抽出条件(1)と(2)を満たす18論文の研究手法の概要では,有意抽出の標本が多く,すべてが自記式質問紙調査によるものであった。使用尺度は信頼性,妥当性を検証されたものが多かった。3条件を満たした8論文の結果からは,看護実践能力については,2論文が教育背景と能力の関連を報告する一方,5論文で臨床経験年数が看護実践能力に影響していることを指摘していた。基礎教育と看護実践能力の関連を検討するためには臨床経験年数の影響を除外する研究デザインや看護実践能力 を客観的に測定する手法を用いて調査をする必要がある。
Abstract-Alternative: 【Purpose】 The purpose of this study was to use a literature review as a basis to describe nurse’s competencies of those who graduated from nursing universities through comparison with those who graduated from diploma courses. We also summarized the research methods used in the reviewed articles. 【Methods】For the literature review we searched Ichushi-Web from 2003-2017 using keyword search, then extracted original articles which met the following criteria: (1) using nurse’s educational background as an independent variable, and nurse’s competencies as dependent variables; (2) examined their correlations or causal relationship and (3) estimated statistical power was over 0.8. Researchers screened and qualitatively integrated the articles.【 Results】We summarized the research designs of 18 articles which met criterion( 1) and( 2), and integrated results of the eight articles which met all criteria. Most articles used nonrandom sampling and multivariate analysis, and all results were generated by self-administered questionnaires. Only two articles reported that educational background affected nurse’s competencies and five articles reported that the length of clinical experience was a factor for developing nurse’s competencies.【Considerations】It’s necessary to do more investigations that control the influence of the length of clinical experience and measure nurse’s competencies objectively.
The kind of text : none
URI: http://hdl.handle.net/10285/13516
Appears in Collections:Vol.6

Files in This Item:

File Description SizeFormat
SLIU 6 17-25.pdfReview Article1.35 MBAdobe PDFView/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback