DSpace
   聖路加国際大学図書館 聖路加国際大学   

SLIU Repository >
聖路加看護大学紀要 >
40号 >

この研究成果の引用には次のURIを利用してください。: http://hdl.handle.net/10285/11721

種類: Departmental Bulletin Paper
タイトル: Team-based learning を用いて周産期看護学(実践方法)を学んだ学生の認識
著者: 新福, 洋子
五十嵐, ゆかり
飯田, 真理子
キーワード: チーム基盤型学習
看護教育
チーム力
Team-based learning(TBL)
nursing education
teamwork
掲載誌: 聖路加看護大学紀要
号: 40
開始ページ: 19
終了ページ: 27
発行年月日: 2014年3月
出版者: 聖路加看護大学
抄録: 目的 本研究では,周産期看護学(実践方法)を履修した学生が,授業全体を通してTBL を使用した学習に対する認識を記述し,今後の授業方法の改善点について検討することを目的とした。 方法 周産期看護学 (実践方法) を履修し,Team-based learning (TBL)を用いた学習をした本学3 学年のうち,研究の参加に同意をした学生89 名を対象とした。TBL を各3 回ずつ用いた妊娠期・分娩期・産褥期/新生児期の学習後と,チームでの教育展開後の4 回,授業に関する感想,意見を自由記載する用紙を配布し,回収した。 結果 感想を回収した4 回を比較すると,回数を重ねるうちに変化が見られた。1 回目には,「新しい学習法に対する学習効果の即時的実感ととまどい」が見られたが,数回TBL を重ね,教員の解説も加えた2 回目には「学習の充実と復習に関するニーズ」の二側面が見られた。学習内容も増えた3 回目には「学習進行によるチーム力の実感とフォローのニーズ」が見られ,最後の教育展開後には「チームで高め合う達成感」が述べられた。 結論 TBL を用いた学習を行った学生は,主体的な学びの経験や,チーム内,チーム間ディスカッションを通し,自分にない視野を含めた多角的な学びが達成できることを感じていた。教員がRAT の解説やフィードバックを行うことで,より安心した学習環境を提供することができると考えられる。
抄録別表記: Purpose The purposes of this study are twofold :(1)to describe students’ perceptions of Team-based learning(TBL)to study Maternal-Newborn Nursing(Practical Methods), and(2)to identify strategies to improve their learning. Methods This is a qualitative descriptive study. Eighty-nine junior students in Maternal-Newborn Nursing(Practical Methods)agreed to participate in the study. The open-ended survey asking about their perceptions and opinions toward the course was given to the participants at four periods : every three times of TBL(after studying antenatal, prenatal, and postpartum/neonatal periods)and the final team presentation of patient education plan. Results Comparing the answers among four periods, changes in students’ perceptions were identified. First, students found the new learning method(TBL)exciting. At the same time, they felt unfamiliarity about preparation of the class for Readiness Assuring Test. Second, they started feeling satisfaction with their self-directed learning experience. However, they stated uneasy about not having handouts as they receive in the traditional lecture classes. Third, as the learning progressed, they felt improvement of their teamwork ability. On the other hand, they expressed their needs of feedback as the learning contents increased and became more difficult than the beginning. Lastly, they mentioned sense of accomplishment through mutual enhancement of their learning in the team. Conclusion Students accomplished learning from self-directed learning and different perspectives from others through discussion within and among teams in TBL. It is recommended to provide mini lectures or feedback from the faculty to support students’ learning.
参考文献: Fink, L. D., Parmelee, D. X.(2009). 諸言. In L. K. Michaelsen, D. X. Parmelee, K. K. McMahon & R. E. Levine(Eds.), TBL- 医療人を育てるチーム基盤方学習:成果を上げるグループ学習の活用法(瀬尾Trans.).(1st ed., pp. xv-xix). 東京: シナジー.
Sisk, R. J.(2011). Team-based learning: Systematic research review. The Journal of Nursing Education, 50(12), 665 - 669.
厚生労働省.(2010). チーム医療の推進について(チーム医療の推進に関する検討会 報告書). 東京: 厚生労働省.
Andersen, E. A., Strumpel, C., Fensom, I., & Andrews, W.(2011). Implementing team based learning in large classes: Nurse educators' experiences. International Journal of Nursing Education Scholarship, 8, 10.
Clark, M. C., Nguyen, H. T., Bray, C., & Levine, R.E.(2008). Team-based learning in an undergraduate nursing course. The Journal of Nursing Education, 47(3), 111 - 117.
Lubeck, P., Tschetter, L., & Mennenga, H.(2013).Team-based learning: An innovative approach to teaching maternal-newborn nursing care. The Journal of Nursing Education, 52(2), 112 - 115.
Cheng, C. Y., Liou, S. R., Tsai, H. M., & Chang, C. H.(2013). The effects of team-based learning on learning behaviors in the maternal-child nursing course. Nurse Education Today.
Mennenga, H. A.(2013). Student engagement and examination performance in a team-based learning course. The Journal of Nursing Education, 52(8),475 - 479.
常盤 文枝, 鈴木 玲子, 大場 良子, & 山口 乃生子.(2012). 看護専門科目におけるチーム基盤型学習(TBL; team based learning)の実践と評価. 日本看護学教育学会誌, 22(学術集会講演集), 189.
Banfield, V., Fagan, B., & Janes, C.(2012). Charting a new course in knowledge: Creating life-long critical care thinkers. Dynamics, 23(1), 24 - 28.
Borges, N. J., Kirkham, K., Deardorff, A. S., & Moore, J. A.(2012). Development of emotional intelligence in a team-based learning internal medicine clerkship. Medical Teacher, 34(10), 802 - 806.
Clarke, N.(2010). Developing emotional intelligence abilities through team-based learning. Human Resource Development Quarterly, 21(2), 119 - 138.
本文の種類: publisher
リンクURL: http://hdl.handle.net/10285/11721
出現コレクション:40号
4.総説・論説・報告・資料
4.総説・論説・報告・資料
4.総説・論説・報告・資料

このアイテムのファイル:

ファイル 記述 サイズフォーマット
2014010-kiyo40-11721.pdf534.62 kBAdobe PDF見る/開く

このリポジトリに保管されているアイテムは、他に指定されている場合を除き、著作権により保護されています。

 

Valid XHTML 1.0! Powered by DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - このリポジトリへのご意見をお寄せください