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17巻2号 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10285/11686

NII Resource type: Journal Article
Title: 学士課程卒業看護師が卒後1年間に必要であると認識している臨床看護実践能力 - 2年目看護師の振り返りに基づく面接調査の分析 -
Other Titles: Baccalaureate Nursing Graduates’ Perceptions of Required Nursing Competencies during their First Year of Employment. -Qualitative Analysis of Reflections-
Authors: 三浦, 友理子
松谷, 美和子
高屋, 尚子
西野, 理英
佐居, 由美
平林, 優子
Keywords: 臨床看護実践能力
新卒看護師
学士課程看護教育
nursing competency
new baccalaureate nurses
baccalaureate nursing education
Shimei: 聖路加看護学会誌
Volume: 17
Issue: 2
Start page: 3
End page: 12
Issue Date: 31-Jan-2014
Publisher: 聖路加看護学会
Abstract: 目的:本研究は,看護系大学を卒業した2年目の看護師が入職後1年間を通した病院での経験を振り返り, 新卒看護師として必要であると認識している臨床看護実践能力について探索し,看護学士課程における臨床 看護実践能力の育成について示唆を得ることを目的とした.  方法:本研究は,面接法による質的記述的研究である.研究協力者は看護系大学を卒業し,現在首都圏の 病院に勤務する2年目の看護師である.1年目の経験を振り返り,日々の看護を行ううえで必要な看護実践 能力,大学で身につけておくべき能力等の内容について,約1時間程度の半構成的インタビューを行った. データ分析は,逐語録を作成し,サブカテゴリーおよびカテゴリーに抽象化を行った.抽象化のプロセスは, 複数の研究者で行い,概念化の結果がデータにより説明できるか逐次検討を行うことで分析の信頼性を高め た.  結果:研究協力の承諾を得られた2年目看護師は12人であり,新卒1年間に必要であると認識している看 護実践能力として,7カテゴリーおよび19サブカテゴリーを抽出した.7つのカテゴリーは,良好に人間関 係を構築すること,的確なアセスメントに基づき看護技術を提供すること,アセスメントに必要な知識を保 有していること,看護業務についてチームワークを基盤に遂行すること,自己研鑽や学習を行うこと,セル フマネジメントをすること,および看護実践にコミットメントしていることであった.  考察:抽出した7カテゴリーのうち6カテゴリーは先行研究により示された看護実践能力の構成要素に相 当するものであったが,セルフマネジメント能力は新卒看護師に特有のカテゴリーとして提示された.さら に,患者中心の視点を基盤とした看護を行うことと,これをチームの協働により実現させていくことを志向 した実践の必要性を認識している様相がサブカテゴリーやコードのレベルで認められた.
Abstract-Alternative:  Aim:This research aimed to analyze perceptions of required nursing competencies of new baccalaureate nursing graduates’ at the time of their second year of employment.  Method:Qualitative, descriptive design was adopted for this research. Participants were 12 baccalaureate nurses working in metropolitan hospitals during their second year of employment. Researchers used semi−structured interviews with participants for 60−minites about their perception of required and acquired nursing competencies within their baccalaureate degree nursing program through reflecting on the first year of their career. Data were analyzed using an inductive process to create categories to identify and describe clinical nursing competencies. Trustworthiness and transparency of this analysis process were ensured by conducting an analysis with more than one researcher and confirming whether the categories or subcategories were explainable point for point by the date.  Findings:There seven categories extracted were to:(1)establish a personal relationship;(2)carry out nursing assessment and care delivery;(3)have basic clinical knowledge;(4)to manage and implement of nursing workload;( 5)continue personal and professional development;(6)practice self−management of their mental health and (7)implement professional and ethical nursing practice.  Discussion:Of the seven categories, six were similar to the competencies identified in previous studies. However 【, self−management of their mental health】emerged as a specific category within new baccalaureate nursing graduates’ perceptions. In descriptions of sub−categories and code names, there was evidence of their awareness of the need to care for clients with patient−centered perceptions and to collaborate with health−care team.
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