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17巻1号 >

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種類: Journal Article
タイトル: 看護系大学新卒看護師に求められる臨床看護実践能力:新卒看護師育成経験のある看護師への面接調査
タイトル別表記: Required Nursing Competencies for New Baccalaureate Nursing Graduates : An Analysis of Interview Data from Nurse Educators.
著者: 高屋, 尚子
松谷, 美和子
寺田, 麻子
西野, 理英
飯田, 正子
佐藤, エキ子
佐居, 由美
平林, 優子
井部, 俊子
三浦, 友理子
キーワード: 臨床看護実践能力
看護系大学新卒看護師
ティーチングナース
リスクマネジメント
Clinical Competency
New Baccalaureate Nurses
Nurse Educator
Risk Management
掲載誌: 聖路加看護学会誌
巻: 17
号: 1
開始ページ: 27
終了ページ: 34
発行年月日: 2013年7月31日
出版者: 聖路加看護学会
抄録: 目的:本研究は,新卒看護師の育成経験のある看護師への面接調査をもとに,新卒看護師の臨床看護実践 能力を明らかにすることを目的とした。 方法:半構造化面接調査による質的帰納的記述研究である。調査対象は,関東地域の300床以上の病院の 成人病棟に常勤の看護師として勤務し,新卒看護師育成経験のある臨床経験5年以内の,自由な意思により 面接に応じた看護師とした。面接は,①新卒看護師に身につけてきてほしい能力,②臨床で身につけてほし い能力,③新人看護師に困ったことについて尋ねた。分析は,逐語録を繰り返し読み,新卒看護師の臨床実 践能力を抽出し,サブカテゴリー,カテゴリーへと抽象化を行った。 結果:調査対象者の年齢は30歳未満,男性4人を含む合計17人であった。看護基礎教育歴は,看護専門学 校卒2名,看護短大卒1名,看護系大学卒14名であった。分析の結果,臨床看護実践能力・資質として58の サブカテゴリーが抽出され,【看護へのコミットメント力】【コミュニケーション力】【基盤となる専門基礎 科目の知識力】【臨床アセスメント能力】【看護技術力】【看護業務遂行力】【自己研鑽力】【セルフマネジメント力】【リスクマネジメント力】および【専門職者間連携による看護実践力】の10の能力にまとめられた。 考察:新卒看護師を育成した経験のある看護師が新卒看護師に求める臨床看護実践能力は新卒看護師が必要とした臨床看護実践能力と内容的には対応していた。しかし,それぞれが必要とする,あるいは期待する能力の内容には客観性や具体性に違いがあり,認識の相違が窺えた。特にリスクマネジメント力は,新卒看護師を育成した経験のある看護師の新卒看護師への期待内容にマネジメント意識の差異がみられ,看護系大学の教育者および新卒看護師教育担当者への示唆が与えられた。
抄録別表記: Purpose:The purpose of this study was to describe required nursing competencies for new baccalaureate nursing graduates from the experienced nurse's viewpoint. Method:This qualitative study was an inductive approach using data from semi-structured interviews of experienced nurses working in metropolitan hospitals and who were directly involved with educating new graduates. Participants were 17 nurses under 30 years old, including four men and all with different educational backgrounds. Researchers asked participants: (a) what types of competencies do you require for new graduates when they start clinical work; (b) what types of competencies do you ask them to gain ‘on-the-job’; and (c) what was your experience when you had a problem with a new graduate. The interview data were categorically analyzed to identify clinical nursing competencies. Results:Induced were 58 subcategories then 10 categories were abstracted: commitment to nursing, interpersonal communication, basic clinical knowledge, clinical assessment, nursing skills, accomplishment of nursing duties, personal and professional development, self-management, risk management and professional relationships for nursing practice. Discussion:The nurse educators required competencies for new baccalaureate nursing graduates corresponded to those induced from new baccalaureate nurses. However, there were some differences in objectivity or specificity in expression due to differences in their perceptions. In particular, we could see that nurse educators and new baccalaureate nurses had a different sense about how to approach risk management.
参考文献: Benner, P., Sutphen, M., Leonard, V., et. al.(2010). 早野Zito 真佐子訳(2011).ベナー:ナースを育てる. 東京:医学書院.
Hodges, H. F., Troyan, P. & Keeley, A. C.(2010). Career Persistence in Baccalaureate-Prepared Acute Care Nurses. Journal of Nursing Scholarship. 42(1). 83-91.
厚生労働省(2010).「新人看護職員研修ガイドライン」.
松谷美和子,三浦友理子,平林優子他(2010).看護実 践能力:概念,構造,および評価.聖路加看護学会誌. 14(2).18-28.
松谷美和子,佐居由美,奥裕美他(2012).看護系大学 新卒看護師が必要と認識している臨床看護実践能力: 1年目看護師への面接調査の分析.聖路加看護学会 誌. 16(1).9-19.
文部科学省(2011).「大学における看護系人材養成の在 り方に関する検討会」最終報告書.
日本看護協会(2004).新卒看護教員の早期離職等実態調 査.http://www.mhlw.go.jp/shingi/2006/03/dl/s0329- 13b-5-3.pdf(抜粋資料)(2012.12.2検索).
日本看護協会出版会(2011).看護関係統計資料集.
本文の種類: publisher
リンクURL: http://hdl.handle.net/10285/11449
出現コレクション:4.総説・論説・報告・資料
4.総説・論説・報告・資料
17巻1号
4.総説・論説・報告・資料
4.総説・論説・報告・資料
4.総説・論説・報告・資料

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